Brief van de gemeente. Werkzaamheden fietspad en drempels - 4 mei 2012

De gemeente informeert over nieuwe rode fietspaden in de Haarlemmermeerstraat en de aanleg van drempels.
De werkzaamheden zullen zaterdag 12 mei en zondag 13 mei uitgevoerd worden en het verkeer zal tijdelijk omgeleid worden.

Download
de brief.

Brief van de gemeente. Verbeteren verkeersveiligheid - 3 mei 2012

Om de verkeersveiligheid van het Hoofddorpplein te vregroten worden er 2 nieuwe lichtmasten geplaatst en er zullen nieuwe markeringen op de rijbaan komen. De werkzaamheden zullen op 10,11 en 12 mei tussen 01.00 uur en 05.00 uur uigevoerd worden.

Download de brief.

Mei 2012 - Taken van bestuursleden

Inleiding
Tijdens de ALV van 2 mei jl. bleek het niet mogelijk om volledige vervanging te vinden voor de scheidende bestuursleden. De ALV heeft de wens uitgesproken dat er een overzicht komt van de taken en verantwoordelijkheden van het bestuur en dat een oproep wordt verzonden aan alle leden van de VvE, zodat ook leden, die niet aanwezig waren of zich hebben laten vertegenwoordigen toetreding tot het bestuur kunnen overwegen.

Hieronder eerst een meer algemene uitleg over het bestuur van een VvE, inclusief informatie over de professioneel bestuurder, gevolgd door een overzicht van de meest voorkomende taken.

Het Bestuur
Het benoemen van een bestuur is verplicht op grond van de het burgerlijk wetboek (5:131 BW). Het bestuur wordt benoemd door de Algemene Leden Vergadering (ALV). Dit kan een ledenbestuur zijn of een professioneel bestuur dat extern wordt ingehuurd. In geval van onze VvE is het noodzakelijk dat het bestuur bestaat uit meerdere personen. Dit heeft te maken met de omvang van de VvE; niet alleen zijn de werkzaamheden niet goed uit te voeren door 1 persoon, op deze wijze is tevens continuïteit van het bestuur gegarandeerd. Als het bestuur van een VvE bestaat uit meerdere personen, dan dient het aantal bestuursleden met het oog op de besluitvorming, een oneven aantal zijn. De bestuursleden zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor hun handelen.

Elk bestuurslid wordt door de ALV voor onbepaalde tijd benoemd en de bestuursleden kunnen niet zomaar hun taken en functie neerleggen. Daarvoor is decharge van de ALV nodig. De ALV kan, indien dat noodzakelijk of wenselijk is, bestuursleden cq het bestuur schorsen of ontslaan. Indien gebruik wordt gemaakt van een professioneel bestuurder, dan is in de overeenkomst met die bestuurder doorgaans een opzegtermijn opgenomen en, tenzij sprake is van grove nalatigheid, zal tijdens die termijn de professioneel bestuurder moeten worden doorbetaald. In geval van wanprestatie van de professioneel bestuurder kan de ALV de overeenkomst met onmiddellijke ingang beeindigen, nadat de bestuurder in gebreke is gesteld met een redelijke termijn om alsnog correct na te komen.

Het bestuur vertegenwoordigt de VvE zowel intern als naar externe partijen. De belangrijkste taken van het bestuur zijn: de middelen van de VvE beheren (waaronder de middelen voor herstel en onderhoud) en zorgen voor de uitvoering van besluiten die de ALV heeft genomen. In onze VvE bestaat het bestuur uit een voorzitter, penningmeester en secretaris. Er is geen strikte onderlinge verdeling, behalve dat de Penningmeester in samenspraak met de kascommissie en de Huishouding de taken mbt de jaarrekening en begroting op zich neemt en de voorzitter besluiten omtrent noodzakelijke reparaties zelfstandig kan nemen. Besluiten van het bestuur worden in de regel echter in onderlinge overeenstemming genomen als vereist na toestemming van de ALV.

Het bestuur kan zich laten bijstaan door een administratief beheerder, in ons geval de Huishouding, die zorgdraagt voor (onder andere de financiële en technische administratie van de VvE). De Huishouding mag zelf beslissingen nemen over herstelopdrachten, mits die onder een bedrag van € 300 blijven. Boven dat bedrag is de toestemming van het bestuur nodig.

Daarnaast laat het bestuur zich bij staan door de technische commissie, die in onze VvE zeer betrokken en actief is, en een kascommissie die verantwoordelijk is voor de kascontrole voorafgaand aan het vaststellen van de jaarrekening.

Het bestuur legt tijdens de ALV verantwoording af aan de leden, maar ook tussentijds kan het zinvol zijn om leden geïnformeerd te houden. Onder andere is dat het geval bij groot onderhoud, waarbij de leden kunnen worden geïnformeerd over de voortgang en bijvoorbeeld hun medewerking kan worden gevraagd ten behoeve van de werkzaamheden.

Takenoverzicht
In het takenoverzicht hieronder is rekening gehouden met de taken die zijn gedelegeerd aan de Huishouding.

Financiën:
- samenstellen financiële stukken
- voorstellen periodieke bijdragen
- beoordelen en accorderen reparatieverzoeken/offertes die buiten het mandaat van de Huishouding vallen

Onderhoud:
- doen opstellen en aanpassen van het meerjaren onderhoudsplan, waaronder de begroting voor het onderhoud; - doen van voorstellen aan de ALV ter uitvoering van het meerjaren onderhoudsplan - mede beoordelen en adviseren over of onderhandelen van de offertes voor onderhoud (in samenspraak met de technische commissie)
- begeleiden onderhoudswerken, voor zover niet uitgesteed

Vergaderingen:
- plannen en oproepen in samenspraak met de Huishouding;
- voorbereiden vergadering;
- tijdens de ALV informeren en toelichten van voorgenomen besluiten;
- voorzitten van de vergadering.

Overig:
- Uitvoeren van in de ALV genomen besluiten
- Verzekeringen
- contactpersoon zijn
- regelen dagelijkse gang van zaken, in de regel het beantwoorden van vragen van leden danwel van derden over de status van de VvE.

Geschatte tijdsbesteding voor uitvoeren van de taken omvat op dit moment ongeveer 2 uur per week, in de aanloop naar de ALV is dat wat meer. Voorts kan bij complex groot onderhoud meer tijd nodig zijn. De verwachting is dat de tijdsbesteding in de komende tijd eerder zal afnemen dan toenemen.

Links:
www.dehuishouding.nl

Brief van de gemeente. Informatiebijeenkomst veiligheid & leefbaarheid - 26 april 2012

De politie Amsterdam-Amstelland houdt 7 mei 2012 van 19.00 uur tot 21.00 uur een bijeenkomst in de Jacobuskapel, Woestduinstraat om te vertellen over de veiligheid in de Legmeerpleinbuurt en de Warmondbuurt.
Deze is overigens niet alarmerend. De avond heeft een informatief karakter en er is de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

Download de brief.

Monumenten status

Ik heb gebeld met de gemeente over de status van de procedure met betrekking tot plaatsing van de panden op de monumentenlijst.

De panden van zowel Weissenbruchstraat en Haarlemmermeerstraat zijn al in 2008 geselecteerd door BMA (bureau monumenten en archeologie). Ook de panden aan de andere zijde van de Weissenbruchstraat richting Surinameplein zijn geselecteerd, evenals de gespiegelde panden aan de overzijde. Alle panden die in 2008 zijn aangewezen door BMA zijn in groepen verdeeld ter verdere afhandeling. Onze panden zitten in groep 10 (kenmerk 2012/916) en de verwachting is dat we over een jaar pas de volgende stap in de procedure maken. Op dit moment behandelt de gemeente groep 4.

De kans dat de panden terechtkomen op de monumentenlijst is 95%. Dat geldt voor alle door BMA geselecteerde panden.

De procedure is als volgt;
Stap 1. Nu zijn we geselecteerd om te worden genomineerd voor de monumentenlijst op grond van het Gemeentelijk Monumenten Project (GMP).
Stap 2. De volgende stap is dat er een zogenaamde zienswijze procedure komt. Alle eigenaren en de VvE ontvangt een voordrachtsbrief waarin de criteria zijn beschreven waarop de panden zijn geselecteerd voor de monumentenlijst. De eigenaren krijgen dan de gelegenheid om hun zienswijze daarop te geven. Dat houdt grofweg in dat we kunnen aanvoeren dat er fouten zijn gemaakt in de selectie. Die fouten zijn dan gelegen het verkeerd inschatten door de gemeente van de architectuur, de architect, de ligging, enz. Het gaat dan dus niet om of we het subjectief wel/niet rechtvaardig vinden.
Stap 3. De panden worden op de monumentenlijst geplaatst, behalve als er nieuwe objectieve inzichten zijn waarom dat niet zou moeten.
Stap 4. Op dat moment kunnen VvE en eigenaren een bezwaarprocedure starten bij de geschillencommissie onder de Algemene Wet Bestuursrecht en indien nodig daarop nog een beroepsprocedure bij de rechter.

In de brief van het stadsdeel staat een duidelijk en dringend verzoek om alvorens te beginnen met een verbouwing, contact op te nemen met het stadsdeel. Maar, dat is niet verplicht op grond van de monumentenstatus. Maar er is wel een verplichting om een reguliere bouwvergunning aan te vragen. En de commissie die daarover beslist, is op de hoogte van de GMP aanwijzingen. Zij zullen dan de GMP commissie inlichten over de voorgenomen bouw. De GMP commissie beoordeelt dan of er verlies van monumentenwaarde is en kan beslissen om een spoedprocedure te starten waarbij de panden direct in stap 2 komen en de vergunning kan worden geblokkeerd. Dat zal zeer waarschijnlijk gebeuren als je wijzigingen in het dak aanbrengt.

Kortom, de monumentenvergunning is voor verbouwingen nog niet nodig, maar als je pech hebt dan meldt de commissie die gaat over de reguliere bouwvergunning de voorgenomen verbouwing aan de GMP commissie.

Tot slot heb ik gevraagd of Willemijn Paijmans (die ik aan de telefoon had van stadsdeel Zuid) wist welke bouwtekeningen beschikbaar zijn van onze panden. Behoudens de tekeningen die we hebben kunnen verzamelen, zou er een tekening moeten zijn van de voorzijde. Er is in elk geval geen gedetailleerde tekening met rioleringsaansluitingen. Alle beschikbare tekeningen moeten in het archief liggen, als ze daar niet zijn, dan zijn ze zoekgeraakt of in het verleden meegenomen. Dat blijkt dus mogelijk geweest te zijn.

Links:
www.bma.amsterdam.nl/